Aan de slag! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Ven - WaarBenJij.nu Aan de slag! - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Ven - WaarBenJij.nu

Aan de slag!

Door: Jan van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Jan

28 Augustus 2010 | India, New Delhi

Aller-, aller-, aller-, allerliefste kids van basisschool Laurentiushof (dat zijn uiteraard de kids van groep 3-4b van vorig jaar, maar dat weet iedereen!),

Wat vind ik het leuk dat sommigen van jullie mijn dagboekje gevonden hebben! Ik heb hier genoeg kinderen om me heen, maar ik moet toch ook eerlijk zeggen dat ik MIJN (jaja, jullie zijn ook echt nog wel een beetje van mij) kids best wel mis. Vandaag zal ik speciaal voor jullie een inkijkje geven in het klaslokaal van de kids van deze school in India. Ook wanneer je niet in de leukste klas van afgelopen schooljaar (3-4b inderdaad) zat, mag je overigens gewoon doorlezen.

De dag begint hier voor de kids heel erg vroeg (en nee, dat komt niet door het tijdverschil!). Om half 6 staan de meeste kinderen in het weeshuis op. Vroeg he! Ben maar niet bang, Meester Jan draait zich dan gerust nog een aantal keren om, hoor! Nadat ze zijn opgestaan gaan ze huiswerk maken, echt waar! Vaak een uurtje, waarna ze zich even gaan wassen (er is alleen maar koud water! Ook voor Meester Jan. Brrrr!) en nog wat spelen en dan staat het ontbijt om half 8 klaar. Ze eten met zijn allen, meestal iets met rijst, en dan gaan ze nog even lekker spelen of nog wat huiswerk maken, voordat de school om half 10 start. En ja Milou, de kinderen vinden school heel erg leuk. Er zijn heel veel leeftijdsgenootjes van ze die niet de kans krijgen om naar school te gaan. Deze kinderen moeten dan vaak al gaan werken, ook al zijn ze nog maar 7 jaar. De kinderen krijgen dan 's ochtends 4 lessen en 's middags 3 lessen. Ze hebben niet één juf voor zichzelf, maar na elke les schuiven de juffen door naar de volgende klas. Ze hebben dus ieder uur een andere juf. Hebben jullie even gemazzeld dat je de hele dag Meester Jan voor je neus had! Ze krijgen lessen als Engels (al vanaf dat ze 4 jaar zijn!), Tamil (dat is de taal die ze hier spreken), Schrijven (speciaal voor Roos en Merel heb ik er een foto van het schrijven bij gedaan. Rare letters he!), Wereldorientatie (wat wij met de projecten doen) en Rekenen. In de ochtend en de middag hebben ze tussen de lessen 10 minuutjes pauze om even naar de wc te gaan of te drinken. Er wordt dan niet gespeeld, hiervoor is het ook vaak te warm! Tussen de middag blijven alle kinderen over en eten op school, weer iets met rijst. Ze hebben hier een uurtje voor. Meestal hebben ze dan nog een halfuurtje om te spelen, nadat ze zelf hun bordje hebben afgewassen.

Alle kinderen vanaf 6 jaar krijgen iedere dag huiswerk mee, dit maken ze vaak 's avonds voor het eten. Wat ze eten? Rijst! Ook gaan ze hier op woensdagmiddag en vrijdagmiddag gewoon naar school. Hard werken ze hier, he! De juffen (ze hebben geen meesters...) zijn heel erg lief en komen zelfs op zaterdags naar school toe om zich voor te bereiden, of voor een vergadering ofzo. Vandaag heb ikzelf een vergadering gehouden over hoe de juffen het onderwijs leuker en beter kunnen maken. Ik heb ze wat tips gegeven, vooral ook om de kinderen meer zelfvertrouwen te geven. Ik heb ze ook onze leuke spelletjes geleerd, zoals het stilstaanspelletje, galgje en drie-op-één-rij. Ik heb zelfs de 'kampioen van de dag' geintroduceerd! Leuk, he. Verder ook dingetjes als het voor-koor-door-lezen, tips om het bord goed te gebruiken en rekenspelletjes voor bij de kleuters.

Op mijn weg naar school kom ik trouwens ook nog iedere dag een hoop dieren tegen. Die lopen hier gewoon allemaal los door het dorp. De hond die je ziet is de hond van het weeshuis. De kinderen kunnen leuk met hem spelen. Verder zie ik hier vooral heeeeeeel veel geiten. Koeien zijn hier heilige dieren en als er één in de weg staat op straat, dan mag je hem niet wegduwen en moet je wachten totdat de koe uit zichzelf weggaat. Verder hebben ze bij de school ook een Emoe-boerderij (dat is een soort struisvogel). Deze Emoe's leggen eieren waar een bepaald stofje inzit wat ze in pilletjes stoppen. Het is heel goed voor je gezondheid. Daarom verkopen ze die eieren en kunnen ze wat geld verdienen voor de school en het weeshuis.

Lieve kids (en de rest), ik mis jullie, geniet van jullie laatste week van de vakantie het nieuwe schooljaar staat al voor de deur!

TER INFO VOOR IEDEREEN: Ik kom donderdagochtend al terug naar Nederland. Ik had bij People4Change aangegeven dat ik op tijd klaar was met mijn opdracht (die rond ik maandag namelijk af) en dat ik (wanneer dit mogelijk was) gerust iets eerder naar huis wilde komen. Om zondagmiddag terug te komen en maandagochtend fris voor mijn nieuwe groep 7-8 te staan, is namelijk nogal lastig. Nu kom ik donderdagochtend al aan in Nederland en heb ik wat meer tijd om goed voorbereid voor de dag te komen. Ik zal jullie voor woensdag nog verblijden met enkele bijdrages vanuit het pitoreske Satankulam. Mocht je speciale verzoeken hebben, laat het me weten, dan ga ik erachter aan!

Liefs (Meester) Jan

• 28 Augustus 2010 - 18:11

Bjorn Deenen:

Hallo meester Jan.
    Ik vind het erg leuk om je verhalen te lezen.
    En vooral ook de foto's te kijken hoe anders het is als bij ons.
    Ik wil je nog een fijne week wensen en kom goed naar huis.
    Ik heb zin in het nieuwe schooljaar bij jou.
    En ook een potje voetbal
    te doen.
    Trouwens ik ben met papa naar Ajax-Dynamo Kiev geweest dat was super leuk 2-1!!!!

groetjes:Bjorn deenen

• 28 Augustus 2010 - 18:54

Mam:

He, Jan wat ben je groot als ik je op de foto zie met de juffen en andere volwassenen.
    Zo leuk om je verhalen te lezen, fijn dat je weer bijna thuis komt.

tot gauw, mam.

• 29 Augustus 2010 - 05:18

Meester Jan:

Ha Bjorn,

Wat leuk dat nu ook kinderen uit de toekomstige leukste klas (7-8c!) van de school me gevonden hebben! Ik ben jaloers op je bezoekje aan Ajax. Heb de goals gekeken op internet. Hopelijk kan ik ook nog een Champions League wedstrijd van Ajax meepakken komende maanden.

Ik heb ook zin in het schooljaar!

Tot snel

• 29 Augustus 2010 - 10:55

Mariët:

Ha Jan,
    Wat leuk om dit alles te lezen.Wat een geweldige ervaring om dit zo mee te mogen maken! Geniet er nog eventjes van.Leuk, om je weer snel te zien.
    Groetjes uit het koude Sambeek, Mariët

• 29 Augustus 2010 - 16:54

Jeanne:

Heej, Janneman,
    Schrijf je snel een berichtje, we zijn net thuis, meteen regen hiero uit de lucht!! Jij komt ook al weer snel thuis begrijp ik. Wat een prachtige kiekjes zeg, en een onvergetelijke ervaring. Heb van Bregje op de camping je verhalen gevolgd! Super. Veel liefs en tot snel xxxxx

• 29 Augustus 2010 - 17:20

Jeanne H.:

Ha die Jan.

Wauw, wat kun jij schrijven...alle verhalen in een adem gelezen. Ben net terug van vakantie en terwijl het hier behoorlijk tekeer gaat (storm, regen enz.)waan ik me in een andere wereld. Wat een ervaring. Succes met je project. Ik ga je zeker supporten. Tot vrijdag op de vergadering, of sla je deze nog even over?
    Groet Jeanne.

• 29 Augustus 2010 - 17:51

Fam. Loeffen:

Ha Jan,
    Wat ben jij een bofkont dat jij op reis mag en wat gaat het verslagen schrijven je goed af.
    Super om je ervaringen te kunnen volgen.
    Geniet van de laatste dagen en we zien je wel weer in het natte koude Venray.
    Groet joost, Lies en de rest

• 31 Augustus 2010 - 20:26

Francy:

Bedankt voor je prachtige verhalen en ik wens je een goede terugreis toe (haha zonder rare geurtjes)

groetjes, Francy

De vele gezichten van Satankulam

28 Augustus 2010

Aan de slag!
Jan

Hallo allemaal, Op 14 augustus vertrek ik voor 3 weken naar Satankhulam, Tamil Nadu, India. Deze 3 weken wordt ik uitgezonden naar een ontwikkelinsproject door People4Change. Op een basisschool met kids uit nabijgelegen dorpen en het naastgelegen weeshuis, ga ik proberen om het onderwijs een kwaliteitsimpuls te geven. Mij is gevraagd om de leerkrachten hun onderwijs te laten verrijken met aantrekkelijke methodologien en frisse ideeen met het oog op lesgeven. Ook op kindniveau ligt er een mooie uitdaging om de kids een stimulans te geven in hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling, zodat deze meer gelijk gaat lopen met het gemiddelde ontwikkelingsniveau. Op 5 september hoop ik weer op Nederlandse bodem te staan. Een ervaring rijker, een cultuur wijzer en een proces in gang gezet hebbende waar nog lang de vruchten van geplukt kunnen worden. Groetjes Jan

Actief sinds 21 Juli 2010