De vele gezichten van Satankulam - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Ven - WaarBenJij.nu De vele gezichten van Satankulam - Reisverslag uit New Delhi, India van Jan Ven - WaarBenJij.nu

De vele gezichten van Satankulam

Door: Jan van de Ven

Blijf op de hoogte en volg Jan

30 Augustus 2010 | India, New Delhi

Wanneer je in een nieuwe omgeving komt, of je ontmoet nieuwe mensen of je wordt met een nieuwe situatie geconfronteerd, dan zijn de eerste indrukken die je opdoet vaak beeldbepalend. ‘Op het eerste gezicht’ is hiervoor een gevleugelde uitspraak. Zo zijn er zelfs mensen die hun geliefde hebben gevonden, op het eerste gezicht. Het heeft mij persoonlijk eerlijk gezegd nogal wat gezichten gekost voordat ik Loes ervan had overtuigd dat ze niet verder hoefde te kijken, maar ook mij werd altijd voorgehouden ‘you will never have a second chance to make a first impression!’.

Het eerste gezicht is echter ook minstens zo vaak slechts de schijnwaarheid. Het is vaak slechts een oppervlakkig beeld van datgene wat er daadwerkelijk gaande is. We zijn allemaal wel eens een keer tegen de lamp gelopen, doordat onze eerste indruk niet zo best was als we dachten. Zo kun je jezelf sterk vergissen in een persoon, in een omgeving of in een situatie, want vaak duurt het langer dan de eerste indruk, voordat iemand zijn tweede, derde, vierde en vijfde gezicht laat zien. Deze gezichten zijn net zo belangrijk voor het vormen van een totaalbeeld, als dat eerste gezicht.

Satankulam zou je op het eerste gezicht kunnen zien als een mierennest. Een mierennest, waarin het krioelt van de mensen, waar het stof je om de oren slaat, waar de vunzigheid je letterlijk bij je enkels grijpt, waar de armoede op elke hoek van de straat te zien is en waar het bovendien veel te heet is voor een blanke! Het She-Home guesthouse zou je op het eerste gezicht kunnen zien als een donker gebouw, vol met muggen, eenvoudig meubilair, een ijskoude douche, waar iedere dag rijst op het menu stond, dat je dan ook nog met je handen naar binnen moest zien te werken. De Ave Maria School zou je op het eerste gezicht kunnen zien als een hopeloos initiatief, zonder schoolmaterialen, met een gebrekkig onderwijsniveau, weeskinderen met een verschrikkelijke geschiedenis achter de rug en een bouwval als accommodatie. Het zou me moeite hebben gekost om hier mijn draai te kunnen vinden. Op het eerste gezicht.

Voor mij is Satankulam op het tweede, derde, vierde en vijfde gezicht echter nog steeds een mierennest. Een mierennest met ontzettend veel bedrijvigheid, op elke hoek een koffieshop waar de locals elkaar ontmoeten, waar de geuren van de verschillende eettentjes elkaar verdringen, waar taxichauffeurs je belangeloos meenemen omdat je op de bus staat te wachten, waar kinderen enthousiast naar je toekomen om hun twee uit-het-hoofd-geleerde Engelse zinnetjes te kunnen roepen ‘How are you?’/‘What’s your name?’ en wanneer je er antwoord op geeft ze vrolijk diezelfde zinnetjes herhalen, waar de mensen letterlijk en figuurlijk getekende hoofden hebben vanwege hun godsdienst of wat ze hebben meegemaakt, waar je om 4.30uur ’s ochtends gewekt wordt door de Moskee, om 5.00uur kunt genieten van de Hindoes en om 5.30uur de klokken van de Christelijke kerk hoort en waar het iedere dag heerlijk warm is met een zeer aangenaam briesje als verkoeling. Het She-Home guesthouse is voor mij op het tweede, derde, vierde en vijfde gezicht binnen een dag of twee thuis geworden, waar ik mijn slippers uit schop voordat ik naar binnen loop, de verse koffie met melk al klaar staat wanneer ik aan de deur rammel, ik nog nooit zelf mijn eten heb opgeschept, er iedere dag 3 verschillende warme maaltijden klaarstonden en waarbij ik ongegeneerd mijn handen mocht gebruiken, de ventilatoren me in de nacht mugvrij bliezen, ik een lekker bed tot mijn beschikking had terwijl de locals op de grond slapen en waar ik na het wakker worden een lekker verkoelende douche tot mijn beschikking had. De Ave Maria School is voor mij op het tweede, derde, vierde en vijfde gezicht een fantastisch initiatief, van een super organisatie, waar belangeloos wordt gewerkt aan een betere wereld met eerlijke kansen voor hen die het zwaar hebben, vaak zonder dat ze er zelf iets aan hebben kunnen doen, waar ze roeien met de riemen die ze hebben, het onderwijsniveau per maand stijgt, weeskinderen een mooie toekomst in het vizier krijgen en één grote, nieuwe familie vormen en waar de school constant in aanbouw is om uit te groeien naar een zelfvoorzienende organisatie die het uiteindelijk op zijn eigen houtje af kan. Het heeft me absoluut geen moeite gekost om me hier thuis te voelen.

Genieten jullie nog van een aantal markante gezichten, getekende gezichten, veelbelovende gezichten en ontzettend lieve gezichten (Loes, ik heb een heleboel ruimte over in mijn tas, dus ik neem dat meisje met down stiekem mee!). Ik heb genoten van de verschillende gezichten van Satankulam en zal woensdag met gemengde gevoelens afscheid nemen en de mensen vaarwel zeggen. Of liever tot ziens!

Liefs Jan

• 30 Augustus 2010 - 12:47

People4Change:

Hallo Jan,

Wat een prachtig verhaal en wat een wijsheid! Heb een hele goeie reis en we spreken elkaar weer als je in Nederland bent!

Hartelijke groet,
    Martine

• 30 Augustus 2010 - 12:49

Han:

Wauw lieve lieve wijze broer.... er rollen tranen over mijn wangen...

Wat een voorrecht dat je open staat voor een tweede, derde, vierde of vijfde indruk en in staat bent om te genieten van alles wat je ziet, ervaart en meemaakt.

Ik weet zeker dat men daar ook van jou heeft zal het met name de weeskinderen vertrouwen en warm gevoel geven dat iemand als jij ze wil komen helpen en adviseren. Daarnaast straal je uit ook van hen te leren.

Wat is de wereld (vaak) toch mooi....

Kus je zus

• 30 Augustus 2010 - 18:41

Renée :

Lieve Jan,

Wat een geweldige mooie verhalen! Ik krijg die India gevoelens weer helemaal terug. Geniet er nog even van en heel veel sterkte met het nemen van het afscheid!! En over een paar dagen kun je Loesje weer knuffelen!

Veel liefs Renee

• 30 Augustus 2010 - 20:02

Mieke:

Lieve Jan.
    Ik kom er nu pas achter dat je een site bij houdt. Vandaar nu pas een reactie. Maar wat maak je een prachtige ervaring mee! Heerlijk om je verhalen te lezen, je schrijft het ook heel mooi op. Nog 1 dagje en dan ga je alweer naar huis. Fijn als je weer veilig thuis komt. We willen snel al je verhalen horen. Tot snel. Veel liefs Mieke

• 30 Augustus 2010 - 21:45

Kees:

Jantje,
    wederom een aardig stukje leesplezier geschreven jongen..
    x

• 06 September 2010 - 09:34

Marije Boot:

Dag Jan,
    Wat een ontzettend ontroerend verhaal! En wat mooi dat je achter de eerste indrukken kan kijken. Dat je juist kan zien wat er WEL is, in plaats van wat er allemaal niet is. Alleen dan kun je vooruit, volgens mij. Ik ben blij dat jij naar India bent gegaan en dat je daar jouw verwonderende blik hebt mogen loslaten.... Geniet er nog van!

Hartelijke groet, Marije Boot, Meestersadvies.

Verslag uit: India, New Delhi

De vele gezichten van Satankulam

28 Augustus 2010

Aan de slag!
Jan

Hallo allemaal, Op 14 augustus vertrek ik voor 3 weken naar Satankhulam, Tamil Nadu, India. Deze 3 weken wordt ik uitgezonden naar een ontwikkelinsproject door People4Change. Op een basisschool met kids uit nabijgelegen dorpen en het naastgelegen weeshuis, ga ik proberen om het onderwijs een kwaliteitsimpuls te geven. Mij is gevraagd om de leerkrachten hun onderwijs te laten verrijken met aantrekkelijke methodologien en frisse ideeen met het oog op lesgeven. Ook op kindniveau ligt er een mooie uitdaging om de kids een stimulans te geven in hun (sociaal-emotionele) ontwikkeling, zodat deze meer gelijk gaat lopen met het gemiddelde ontwikkelingsniveau. Op 5 september hoop ik weer op Nederlandse bodem te staan. Een ervaring rijker, een cultuur wijzer en een proces in gang gezet hebbende waar nog lang de vruchten van geplukt kunnen worden. Groetjes Jan

Actief sinds 21 Juli 2010